Leva livet slow...

Det är tydligen den senaste trenden. Vi går från aerobics mot yoga. Vi prioriterar tid före pengar (eller vill göra.) Vi köper mer begagnat än nytt i vulgärkonsumtionens Sverige. Vi tänker krav och rättvisemärkt. Åtminstone om man ska tro de senaste trendanalytikerna. Jag är visst trendigare än vad jag visste om...

När jag väntade min yngast var jag nära att bränna ut mig, även om jag inte fattade något just då. Jag var som protagonisten i Kafkas "förvandlingen". Det enda som spelade någon roll var att jag måste gå till jobbet. Sick! När läkaren frågade vad jag prioriterade mest i mitt liv: min familj eller mitt jobb ställdes allt på sin spets. Jag började meditera och utöva yoga. Jag tappade sugen att spendera tid i stans affärer på jakt efter den perfekta vasen eller de snyggaste designerjeansen (eller några apdyra kläder till spädisar som bara kräks ner dem ändå och egentligen bara borde kläs i flanell.) Jag hoppade av. Och vi lever i en sorgligt omöblerad lägenhet eftersom jag VÄGRAR att åka till MIO eller IKEA för att snabbshoppa upp vårt bohag. Saker måste få ta tid. Det man tar in i sitt hem ska vara speciellt. I nuläget har jag bara två par byxor för jag kan inte hitta några jag tycker om och orkar inte hetsa runt i affärerna för att hänga med i Ebba v Sydows "rätt och inne" ideologi. Jag går hellre ut och åker pulka med ungarna.Man klarar sig faktiskt bra med två par...

I helgen var jag på Yasuragi spa i Hasseludden. Helt underbart. Åt sushi med pinnar (slow food), drack japanskt öl och whiskey (slow brain), utövade Qi gong och Do in (och höll på att somna) samt slappade i utomhuspoolen, i bastun och i juicebaren på en divan med fruktjuice och te. Pösmunken hade fått ett ansikte. Runt omkring mig fanns massor med männisor, trötta människor som nu jävlar skulle ta igen all för all stress de utsatt sig själva för alltför länge. Fast först skulle de ha behandling, och sedan hinna bada innan middagen. Och sedan hinna en behandling till och bada före morgondagens lunch. Och plötsligt insåg jag det absurda i det hela: vi kan ta mig fasen inte ens koppla av när det är målet. Dagen efter sov jag över frukosten och stannade längre än vad som var tänkt från början för att slippa stressa och det var så skönt.

Mitt liv känns slow. Det jag inte hinner idag det gör jag imorgon. FAst mellan varven går jag självklart i spinn (när barnen är inblandade: då gäller det: Andas med magen. In och ut...

Kommentarer
Postat av: Zofy

ha, ha....jag håller med....visst är det bättre att leva "slow", mysa i sängen med ungarna och en saga slår glassiga biobesök med trötta barn på kvällen och erotisk (?) massage av maken tar jag lika gärna som på ett spa (skulle iofs inte ha ngt mot det senare heller, speciellt som jag lider brist på det förra)

fast du.....har du ngnsin köpt ngra "apdyra bebiskläder".....stämmer inte med min bild av ekonomiska Indra....?

vi MÅSTE ses snart....efter Brasilien...kankske kan vi träffas allihop, jag har ju inte en sett din minsta!!!

Postat av: Anonym

Hehehe...man är ju lite svag för sina barn. Fast nu är det andra bullar. Lyx=PoP, typ. Vet inte om det är den här stan, men det är helt sick vad småbarnsföräldrar shoppar till sina barn. Dieseljeans för typ 700 kronor till en 3-åring...my ass! (du ser, ekonomisinnet finns kvar...)

Spa var bra. Inte så mycket erotisk massage här heller pga tröttma. Dialogen om kvällarna låter ungefär:

"Ska vi?"
"Vill du?"
"ja, fast nä. Orkar inte"
"Inte jag heller"

Upphetsande, eller hur! Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall!

Ja visst måste vi ses! Har sportlov v.9, men det kanske är mitt i Brasilienresan? Om inte annat tänkte vi nog åka neråt en sväng då. Sedan kommer vi även neråt i påsk. Då finns ju också möjligheten

Om du är i Sthlm något framöver så slå en signal om du har tid att ta ett glas vin eller två.

2007-01-30 @ 12:22:15
Postat av: Zofy

oj är det så illa med märkeshysterin...här handlar vi alla på Lindex och HM - 3 till priset av 2 perfekt! 700 krs jeans till en treåring - vansinne

ha, ha på tal om sex , lyssna på den här igår kväll då:
Ungarna nattade, inburna i sina sängar. Maken ligger redan när jag kommer in.
jag: Sover du?
han: nej, hur så
jag: inget
han: jo, hur så?
jag :inget säger jag ju.
han: du menar att du vill ha sex alltså?
jag: typ.

resten är censurerat....

vi får satsa på påsk!....och jag hör av mig om jag kommer till Stockholmo

2007-01-31 @ 09:04:38
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Milla

hahaha...tur att män kan vara tankeläsare ibland. Känner igen scenariot by the way.

Ja, hör av dig!

2007-01-31 @ 10:34:36
Postat av: Manon

Apropå märkeshysteri - i min storas klass har de cheap monday-jeans! 9/10-åringar.

Dagis kryllar av PoP och Cross och annat...

Ibland undrar jag om det inte vore bättre att växa upp i allas vår hemstad:). Med skolan K!

Fast - det finns ankdammar överallt! Och jag skulle sakna min tunnelbana:).

2007-02-06 @ 08:06:27
URL: http://manon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback