Om guden Indra...

...och varför bloggen fick sitt namn


Indra är en av de viktigaste gudarna i den indiska mytologin. Indra är  ursprungligen en stormgud som förknippades med åskan, förgör monster  och färdas över himlen i en vagn. Indra tillbads också som regngud. Han beskrivs som rödhårig.

Indra är även fruktbarhets- och skapelsegud och förknippas också med rusdrycken Soma. Trots sin gudomliga klassresa (besegrade gudar på sin väg och övertog deras attribut) behöll Indra sin respektingivande åskgudsgestalt och framställs ofta ridande som sådan på en vit elefant.


  Indra, Nepalesische Darstellung, 16. Jh.

Så vad har en MANLIG gud från den indiska mytologin med en svensk småbarnsmamma att göra? Jo främst för att Indras attribut tilltalar alla mina sinnen:

Indra-namnet-är ur vårt nordgermanska/latinska språkperspektiv feminint. Namnet framstår för en nordbo uppenbart androgynt och kan bäras av både män och kvinnor. Det bejakar både manligt och kvinnligt i människan- hela människan. Alla mina sidor.

Indra symboliserar även fruktbarhet och skapelse-mestadels gudinneattribut. Än en gån det androgyna, bejakandet av det manliga OCH det kvinliga. 

Åskan, ja. Är gift med en man med mer uppenbart åskrelaterat namn. Jag behöver också kraften att få slunga mina blixtar mellan varven. Dessutom dödar jag ett och annat mosnter under min sons säng om kvällarna. Ni ser-likheterna är uppenbara.

Indra gjorde en gudalik klassresa. Min var inte direkt gudomlig men ändock... Inte heller har jag dödat så många i min väg för att nå mitt mål, men förluster ingår alltid i förändringen liksom sorgen över de som inte förändrades utan stannade kvar. Och avståndet som växer däremellan


Kommentarer
Postat av: Manon

Absolut ett bra val av namn!

Jag har Medusa som bild så monster är jag också bra på att skrämma bort...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback