Är det någon kvar därute i cyberrymden?

Mellan varven drabbas jag av skrivtorka. Mitt senaste uppehåll kan bara skyllas på sommarlovet då jag praktiskt taget skytt allt vad datorer heter. Bortsett från regn och en överdos av tjocka släkten så var sommaren bra. Vi regnade tyvärr snudd på bort i vårt hyrda hus på västkusten. Tre soliga dagar blev det så man ska väl inte klaga. Barnen badade i det långgrunda havet, jagade maneter, krabbor och sjöstjärnor och samlade snäckor vädret till trots (även om C tyckte att det var isbjörnsväder de sista dagarna och spanade efter iskuber i vattnet.)

Semestern på landet (med föräldrar och svärföräldrar) var intensiv och påfrestande för samtliga. Nästa år infriar vi löftet om att skaffa båt och stannar kvar i stan... (tja, den som lever får se...)

Atenresan var förstås det bästa. Konferenser och studiebesök på grekiska gymnasieskolor, utbyte med grekiska lärare, kulturbesök på Atens fantastiska museer och alla andra historiska sevärdheter, samt ett obeskrivligt besök på Parthenon tillhörde de intellektuella höjdarna.
Kritvita stränder, turkost medelhav, fantastiska middagar, intensivt kvällsliv och medelhavets solnedgångar de spirituella. Vi hade så sabla trevligt! Bodde på ett fantastiskt hotell 50 meter från stranden med sjöutsikt. Det bästa var nog att vi hade så trevligt i kollegiet. Sista kvällen ordnade vi ett beach party där lärare mellan 27 och 64 år och från alla möjliga länder (Japan, Iran, Indien, Finland) hade the best of times. En av de bästa fester jag varit på faktiskt.

Men nu är man back in business igen. Nytt arbetslag, nya arbetskamrater och ny pedagogik. I år arbetar jag i ett pilotprojekt (hmm som försökskanin nästan)där all kärnämnesundervisning sker ämnesintegrerat i projektform. Skulle i nuläget egentligen planera för vårt nästa projekt på temat maktstrukturer, men jag bloggar hellre... Tips på bra engelsk litteratur (fiktion och prosa)på temat genus, etnicitet eller klass mottages gärna.

På torsdag ska jag sitta ner med representanter från sossarna för att diskutera framtidens skola och en ny socialdemokratisk skolpolitik. Inte för att jag är politiskt engagerad utan för att...äh har faktiskt ingen aning. Min chef anmälde mig. Sucker...

Okey, detta var ostrukturerat och svamligt. Det är nog bäst att jag stoppar mig i säng.
Gonatt!

Eller vänta! Måste bara tillägga att nya Birro-serien Upp till kamp (SVT) är det bästa som hänt svensk televison sedan någonsin. SE DEN! NU!!!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Ler igenkännande åt det Du skriver om nytt arbetslag, nya arbetskamrater, ny pedagogik! Lärarjobb är som att börja på en ny arbetsplats varje nytt läsår. Det är bara att köra och hoppas att det går bra. Hörde jag någon säga att lärare är konservativa och obenägna till förändring?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback